Thursday, October 16, 2014

Investerares uppmärksamhet och aktiemarknaden

Hur påverkar investerares uppmärksamhet aktiemarknaden? Enligt teorin om effektiva marknader så är svaret nej. I praktiksen finns det dock många exempel på situationer var investerares uppmärksamhet har en inverkan på aktiemarknaden, åtminstonde på kort sikt.

Vad har forskare i ämnet sagt tidigare?

"Individuella investerare är nettoköpare av uppseendeväckande aktier"

Indiduella investerare står inför ett problem då de köper aktier. Det finns fler aktier tillgängliga än vad de har möjlighet att bekanta sig med. Barber och Odean skriver att individuella investerare därför köper de aktier som fångat deras uppmärksamhet. Uppmärksamhet bör enligt samma logik inte påverka säljbeslutet, eftersom en individuell investerares aktieportfölj vanligtvis är liten och blankning är onvaligt. Denna dynamik är svagare bland institutionella investerare som har tillgång till mer resurser för att söka ut köpobjekt.

Barber och Odean begränsar sig till att använda indirekta mått på investerares uppmärksamhet. De undersöker effekten av nyheter, abnormalt hög handelsvolym och extrema avkastningar. Deras resultat visar att dessa variabler är associerade med köpbeslut av individuella investerare.

All That Glitters: The Effect of Attention and News on the Buying Behavior of Individual and Institutional Investors
Barber & Odean (2008)
http://faculty.haas.berkeley.edu/odean/Papers%20current%20versions/AllThatGlitters_RFS_2008.pdf

"Handlad volym bland investerare som är kunder hos rabattmäklare är överdriven"

Odean testar hypotesen att investerare handlar för mycket på grund av övertro till sina möjligheter att göra bra investeringsbeslut. De finner att rabattmäklares kunder inte lyckas generera en avkastning som överstiger kostnaden för att handla.

Do Investors Trade Too Much?
Odean (1999)
http://faculty.haas.berkeley.edu/odean/Papers%20current%20versions/DoInvestors.pdf

"Handlad volym ökar dagar då ny information offentliggörs eller då aktiekursen förändras mer än vanligt"

Trading Volume and Different Aspects of Disagreement Coincident with Earnings Announcements
Bamber, Barron, and Stober, 1997
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2876

"Små investerare tenderar att vara köpare vid både positiva och negativa resultatöverraskningar" 

Earnings news and small traders: An intraday analysis
Lee (1992)
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.researchgate.net%2Fpublication%2F222465088_Earnings_news_and_small_traders_An_intraday_analysis%2Flinks%2F00b49524a183f0f8a1000000&ei=nPc_VKPGHKTMygPDk4L4DQ&usg=AFQjCNHGc-_pFnfeP9FaGamS6po-Mi2m4Q&sig2=ROejsJCu6EFv9hVa5oneAQ&bvm=bv.77648437,d.bGQ

Do Individual Investors Cause Post-Earnings Announcement Drift? Direct Evidence From Personal Trades
Hirshleifer et al. (2003)
http://sites.uci.edu/dhirshle/files/2011/02/Do-Individual-Investors-Cause-Post-Earnings-Announcement-Drift-Direct-Evidence-from-Personal-Trades.pdf

"Uppmärksamhet från individuella investerare leder till överrekation då det är hausse på marknaden, och en underreaktion då det råder baisse"

A Tale of Two Anomalies: The Implications of Investor Attention for Price and Earnings Momentum
Huo, Peng, and Xiong (2006) 
http://www.q-group.org/wp-content/themes/QGroup/pdf/2009_attention.pdf

"Individuella investerare handlar mer än vad som är rationellt för att de övervärderar sin information"

Volume, Volatility, Price, and Profit When All Traders Are Above Average
Odean (1998)
http://faculty.haas.berkeley.edu/odean/Papers%20current%20versions/vvpp.pdf

"Individuella investerare är nettoköpare då aktier når ett nytt rekordpris"

Individuella investerare tenderar att vara nettoköpare av aktier på Shanghais börs då en aktie slår sitt tidigare rekordpris. Effekten är särskilt start för individer som köper aktier för första gången.

Predictable behavior, profits, and attention
Seasholes and Wu (2004)
http://www.seasholes.com/files/Paper_Seasholes_Wu_2007_JEF.pdf

"Företag som spenderar mer på reklam har en större andel individuella investerare" 

Grullon et al. studerar inverkan av ett företags marknadsföringsutgifter och finner att företag som spenderar mer på marknadsföring tenderar ha fler individuella investerare. De resonerar att marknadsföring ökar individuella investerares familjäritet med företaget och därmed ökar sannolikheten att de också investerar i aktien.

Advertising, Breadth of Ownership, and Liquidity
Grullon, Kanatas, and Weston (2004)
http://www.ruf.rice.edu/~grullon/pub/RFS_2004.pdf

"Aktier som haft en ovanligt hög handel tenderar att stiga i värde den följande månaden"

The High-Volume Return Premium

Gervais, Kaniel, and Mingelgrin (2001) 
https://faculty.fuqua.duke.edu/~sgervais/Research/Papers/Volume.JF.pdf

"Individuella beslutsfattare beteer sig inte i enlighet med teorin om förväntad nytta"

The Disposition to Sell Winners Too early and Ride Losers Too Long: Theory and Evidence
Shefrin & Statman, 1985
http://www.economia.unimib.it/DATA/moduli/7_6069/materiale/shefrin-statman-85.pdf

"Individuella investerare handlar suboptimalt och sänker sin förväntade avkastning genom att handla för ofta"

Barber and Odean(2000, 2001, 2002)

No comments:

Entertaining Blogs - BlogCatalog Blog Directory
Bloggtoppen.se